انضم إلينا
تسجيل عضوية جديدة

الفصل الرابع من رواية حياة الأسد بقلم جنة الفردوس

Shaima8 أشهر

سوف نقوم بعرض شخصيات الفصل الدراسي والمكان وموجز أحداثه وهو كما يلي:

الشخصية   موجز الأحداث  المكان
حياه  تواجه العنف الأسري من والدها وتطمح للتعليم والجامعة في بيتها
ناصر  والد أسد ويعرف عنه بأنه ليس لديه أخلاق   في بيت أسد
مريم  تدافع عن حياه وتتضامن معها    في بيت حياه
سعاد الدادا الخاصة بزين وأسد وتعيش معهم منذ الصغر في بيت أسد
اسد المنياوي يستعد ليومه ويتجه إلى الشركة في المنزل
سليم جده الذي يقدم له المشورة   في منزل اسد
زين أخ اسد الذي يحترمه ويتعامل معه بإحترام في منزل اسد

الشخصيات الرئيسية في الفصل:

  • حياه: الفتاة الصغيرة التي تعاني من عنف وقسوة والدها.
  • زين: أخو أسد، يطلب الدكتورة لكي تنقذ حياه.
  • زين: جد أسد ويقسوا عليه ويطلب منه أن يعامل حياه بلين ورفق .

موجز أحداث هذا الفصل:

  • يستيقظ أسد من النوم ويتعامل مع حياة بقسوة ويقوم بضربها إلى أن تنزف الكثير وتفقد وعيها.
  • يطلب أسد المساعدة من أخوه والدادا لكي ينقذوا حياه.
  • يطلب الجد من أسد أن يعامل حياة بحب ومودة.

المكان:

  • يتم وصف الأحداث التي تجري في بيت أسد الذي يعتبر بيت الأسرة الذي يعيش فيه أسد وجده وأخوه وزوجته.

 

الفصل الرابع من رواية حياة الأسد

في بيت أسد

أسد: يستيقظ أسد من نومه ويجد حياه نائمة بجواره فينظر إليها نظرة إعجاب ويتغزل فيها ويقول لها كم أنتي جميلة وهادئة وبريئة يا حياه.

ولم تدوم هذه اللحظة طويلا وإذ فجأة يتذكر أسد ما فعلته دينا

أسد: يقوم بزعيق وغضب ويصرخ في وجه حياه يقول لها (إنتي بتعملي إيه هنا قومي من جنبي ) مين اللي جابك هنا

حياه:  بكل خوف ورعب انت انت اللي جبتني هنا

أسد: أنا اللي جبتك هنا ولا إنتى اللي جيت بنفسك ما انتي واحدة بايعة نفسك وكل يوم مع واحد شكل قومي من جنبي ومش عاوزك معايا تاني ولا إنتى عاوزة تحاولي معايا انا كمان

حياه: لم تنتظر ليكمل أسد كلامه وتقوم بصفعه على وجهه كف سداسي الابعاد وتنهمر من الدموع وتصرخ في وجهه اخرررسسس يا حقير أنا أشرف واحدة في الدنيا انت مين أصلا علشان تقول عليا أنا كدا أنا مش هسمحلك أبدا إنك تهين فيا مرة تانية

أسد: كان غاضب جدا فصرخ في وجه حياة ويقول لها إنت ازاي تعملي كدا وتمدي ايدك عليا وقام بعدها من شعرها بكل قسوة ورامها على السرير واتخبطت حياه في الكرسي ووصل إلى الأمر إلى أن نزفت دما كثيرا ولم يركز معها أسد وتركها ودخل الحمام يأخذ شاور

عندما انتهى أسد من الشاور وخرج يتحدث مع حياه

انت لسة زي ما إنتى مرمية على الأرض

حياه: بدون رد

أسد: يتكلم بزعيق هو بكلمك ولا بكلم نفسي وتستمر حياه في الصمت قلق أسد وأخذ ينادي عليها بكل قلق حياة حياه قوووي وحاول معها بكل الطرق لكى تفوق ولكن دون جدوى

رفع حياه ووضعها على السرير

أسد: ينادي بصوت عالى يا زين، يا دادا سعاد، يا جدي حد يكلم الدكتورة بسرعة حياه فقدت الوعي

 زين: ايه في ايه بتزعل ليه يا أسد وصوتك عالى مالها حياه

أسد: اتصل بالدكتور بسرعة يا زين ما فيش وقت حياه مغمى عليها

زين: بكل قلق وخوف حاضر يازين

الجد: فيه أيه يا أسد قلقتني مالها حياه

أسد: لا ياجدي مافيش حاجة حياه اغمى عليها

وهنا قد وصلت الدكتورة وقامت بالكشف على حياه

أسد: خير يا دكتورة مالها حياه طمنيني عليها

الدكتورة: خير إن شاء الله مافيش حاجة المدام كويسة هي اغمى عليه بسبب الخبطة والنزيف اللي حصلها هيا حاليا ضعيفة جدا محتاجة تتغذي كويس واضح انها من فترة كبيرة مش بتاكل

أسد: تمام يا دكتورة شكرا جدا لحضرتك قوم وصل الدكتورة يا زين

دخل أسد والجد عند حياه

حياه: آه دماغي وجعاني اوي

أسد: إنتى كويسة دلوقتي

حياه بكل غضب آه تمام

الجد:  سلامتك يا حبيبتي إنتى اتخبطتي ازاي كدا يبنتي ومين اللي خبطك

حياه: الله يسلمك يا جدي أنا كويسة الحمد لله لا مافيش حد خبطني  أنا وقعت لوحدي واتخبطت في الكرسي

استغرب أسد جدا من رد حياه على الجد وجلس يفكر ليه ما قالت لجدي على الحقيقة واني انا اللي خبرتها

 الجد: طب ارتاحي دلوقتي يبنتي والف سلامة عليكي

الجد: بكل غضب أسد حصلتي دلوقتي على المكتب بسرعة

أسد: حاضر ياجدي جاى وراك

في المكتب

الجد: بص ياابني أنا عارف ان انت اللي عملت في حياه كدا

أسد: وعرفت منين يا جدي

الجد: مش مهم عرفت ازاى ولا منين كل اللي لازم تعرفه إنك ما تعملي كدا تاني علشان لو الموضوع اتكرر هيكون ليا كلام تاني معاك انت فاهم اللي بقوله

أسد: نفسي اعرف ليه يا جدي جوزتني دي بالخصوص وليه بتخاف عليها قوي كدا وخايف على زعلها

الجد: ما تسألش في حاجة ما تخصكش

أسد: بكل غضب حاضر ياجدي بس أنا مش هسكت على الموضوع كتير وفيه ومش هرتاح غير لما أعرفه

دخل ناصر المكتب على صوتهم

ناصر: صباح الخير

الجد: صباح النور

أسد: صباح النور

ناصر: الف مبروك على الجواز يا أسد

اسد: الله يبارك فيك

ناصر: بطريقة كلها خبث أنا سمعت ان مراتك حلوة أووي

أسد: بكل غضب متجيش سيرة مراتي على لسانك مرة تانية وإياك تقرب منها في يوم من الأيام انت فاهم ولا لا

طلع أسد لحياه

وحياه قاعدة بتعيط

اسد: إنتى بتعيشين ليه دلوقتي

حياه: بكل رعب وخوف مش بعيط ابعد عني وما تقربش مني أنا خايفة أووي منك

أسد: حس بالذنب وان ضربها وخوفها  منه بالشكل دا من اول يوم حاول يهديها وقالها خلاص اوعدك مش هخليكي تخافي مني ومش هضربك تاني حقك عليا

 

الدروس المستفادة من الفصل الرابع من رواية حياة الأسد لجنة الفردوس:

  • عدم التسرع والتحكم عند الغضب حتى لا نأخذ قرار ولا نقوم برد فعلا نندم عليه فيما بعد
  • اختيار الألفاظ قبل النطق بها ولا نرمى الناس بالباطل ويجب أن نكون دائما على حسن الظن بالناس
  • لابد أن نوفر الأمان لمن حولنا ولا نشعرهم بالإهانة والذل.

استعراض موجز لأحداث القصة بطريقة موجزة ومبسطة:

  • حياه تواجه العنف الأسري من والدها وتتطلع للتعليم والجامعة ولكن والدها يجبرها على الجواز من اسد.
  • نور، شقيقة حياه، تساندها وترغب في مواصلة تعليمها.
  • اسد المنياوي بطل القصة يستعد ليومه ويتوجه إلى الشركة.
  • سعاد الدادا الذي قامت بتربية كلا من زين واسد الصغر.
  • سليم جده الذي يعطيه المشورة ويخبره عن فرحة قادمة.
  • زين شقيق اسد يحترمه ويتعامل معه بإحترام.

باقي أجزاء رواية حياة الأسد:

 

التعليق

أقرأ ايضا
قراءة المزيد