انضم إلينا
تسجيل عضوية جديدة

الفصل الحادي عشر من رواية حياة الأسد بقلم جنة الفردوس

Shaima10 أشهر

سنتناول جدول توضيحي يبين فيه الشخصيات وملخص الأحداث والمكان للفصل الحادي عشر من رواية حياة الأسد بقلم جنة الفردوس وهو كالتالي:

الشخصيات ملخص الأحداث المكان
اسد قام بإيقاظ حبيبته حياة واقترح النزول للفطور تحت مع العائلة. في بيت أسد
حياة فرحت بموافقة أسد للنزول تحت علشان يفطروا مع بعض. في بيت أسد
زين اقترح مع أسد فكرة أخذ حياة ونور معهما للشركة للبعد عن ابوهم ناصر. في بيت أسد
نور وافقت على فكرة الخروج للفطور والانضمام للشركة في بيت أسد
ناصر تحدث مع الجد عن حياة ونور وأعرب عن اهتمامه بهما ولكن الجد حذره من الابتعاد عنهم أحسن في بيت أسد
الجد قدم نصائح حول التعامل مع حياة ونور بحذر حتى لا يكرر ما فعله مع مرات أخيه. الشركة
أمجد حدث مع نهى حول تطورات الثفقة. الشركة
نهى قدمت معلومات حول الثفقة لأمجد وتآمرات على أسد. الشركة

ملخص أحداث الفصل الحادي عشر من رواية حياة الأسد بقلم جنة الفردوس

  • بدأ الفصل الجديد بصباح جميل حين استيقظ أسد ووجد حبيبته حياة نائمة بجواره وتبادلا الزوجان لحظات حنون ورومانسية في الصباح.
  • تعهد أسد بأن يأخذ حياة للفطور في الخارج قبل ذلك ألبس حياة فستانًا طويلًا وجعلها تظهر كالملكة، كانت لحظاتهما مليئة بالحب والحميمية.
  • في هذا الفصل ظهر ناصر بتواجده وعبّر عن اهتمامه بحياة ونور، ولكن الجد حذّرهما من الاقتراب منهما بسبب تجارب سابقة مع مرات أخوه محمود التي هربت بعد التهجم عليها .
  • أخبر أسد وزين حياة ونور أنهم سيأخذونهما معهما إلى الشركة لقضاء وقت ممتع ومشاركتهما في نشاطات الشركة.
  • انطلقوا جميعًا إلى الشركة في نهاية الفصل، وذلك بقصد الاستمتاع بيوم مشمس ومليء بالمرح والمغامرات.

الفصل الحادي عشر من رواية حياة الأسد بقلم جنة الفردوس

في بيت حياة وأسد

كان أسد وحياة نايمين في أحضان بعض وصحي ولقاها ذي الطفلة والشعر المنكوش ضحك وسابها وراح الحمام.

حياة: صحيت ملقتشي أسد جمبها وندهت عليه يا أسد يا أسد طبعا خايفة ليكون مشي وسابها.

أسد: نعم يا حبيبتي أنا في الحمام متخافيش وطلع من الحمام حاطط على وسطه فوطة.

حياة: ايه اللي انت عامله دة، انت نسيت ان في حد معاك؟

أسد: قال ليها “بصي يا حبيبتي، أنا لسة صاحي ونسيت إن في حد تاني في البيت، بس مش مشكلة يعني أنتي مراتي يا حلوة”.

حياة: بفزع “امشي امشي روح البس حاجة” قاللها “لا والله ما همش وتحدى”،

حياة: قالتله “خلاص همشي أنا، بس بلاش يا ريت متعملشي كده في المرة الجاية”.

أسد: قاللها “تمام ، أنا قايل الموضوع خلص”.

الأسد: مسكها وحاوطها بدراعاته القوية وشدها لصدره وبدأ يبوسها على وشها بقبلات متفرقة ويقعد يتأمل شفتيها الوردية ويقبلها بكل حب.

حياه: ابعد شويه يا أسد وسيبنى”

اسد: ايوه ايوه

حياه بزعل طفولي: يا اسد ابعد شوية،

اسد: ولو مش راح أبعد هتعملي ايه يعني؟”

حياه: انا هعمل كدة

حياه:..، هااااي فار فار

اسد: لف الناحية التانية يدور على الفار، وحياه جريت على الحمام وقفلت الباب”

حياه بضحكة طفولية: اسد لقيت الفار ولا ايه؟

اسد: اتلف الناحية التانية وملقاش حياه

اسد: يا بنت الأيه بتضحكي عليا ماشي يا حياه، ههههههه لكي وقت زنقة

نور: بعد ما صحيت من نومها، دخلت الحمام لتستحمى وعادت إلى غرفة الملابس ولبست بنطلون جينز أسود وحذاء أسود وقميص أحمر وشعرها مرتب بشكل جميل، واستعدت للنزول تحت لتتناول الفطار مع العائلة.

زين: بعد أن استعد للصحيان من النوم، دخل الحمام عشان يستحمى وراح غرفة الملابس لبس قميصًا أبيض وبنطلون جينز أسود وحذاءً أسودًا وحسن تسريح شعره، ثم استعد للنزول لتناول الإفطار ورؤية نور التي سرقت قلبه منذ النظرة الأولى.

حياه: يا اسد

اسد: يا قلب وروح اسد

حياه.انا نفسي انزل افطر تحت معاكو علشان خاطرى مش انا حبيبتك

اسد : ماشى يا حياة موافق بس ليه شروطي

حياه:  اشرط وانا موافقة

اسد: تلبسي هدوم طويلة ومقفلة وتلمي شعرك،

حياه:  موافقه يا حبيبي

اسد:  اجهزي بأة علشان ننزل حياه فرحت أوي وبسته وجريت علشان اتكسفت وراحت لدولابها ولبست فستان ابيض طويل وبكمام وجذمة سودة وخلت شعرها ديل حصان وحطت أحمر وكحل فكانت زي الملاك

اسد: انتىي رايحة فين هتنزلي كدا

حياه: اه أنا لبست زي ما قولت

اسد: اه بس انتي زي القمر ومش عايز حد يشوفك غيري

حياه: وبعدين معاك يا أسد علشان خاطري.

اسد: خلاص هتنزلي معايه يا قلبي

حياه: قعدت تضحك من كتر فرحها انها هتنزل تحت معاهم

اسد: أنا متجوز عيلة

حياه بحزن: يعنى أيه مش حلوة

اسد: لا يا قلبي انتي أحلى عيلة في حياتي

حياه: أسد أنا بحبك

اسد: وأنا كمان يا قلب أسد ومسكوا ايدين بعض ونزلوا

زين ونور وناصر نزلو كمان والجد كان في انتظارهم

اسد: صباح الخير ياجدو

الجد: صباح العسل يا حبيبي

حياه: صباح القمريا جدي

الجد: صباح النور يا حبيبتي أيه اخبارك يا حبيبتي دلوقتي

حياه:  الجمدلله كويسة

نور: صباح الخير ياجدي

الجد: صباح النور

زين: صباح الخير

نور: صباح النور

كلهم قعدوا يفطروا راح طالع ناصر من أوضته

ناصر…….صباح الخير

كلهم طبعا ردو عليه صباح النور يا ناصر

ناصر: القعده طريه النهاردة

اسد وزين والجد عارفين هو يقصد حياه ونور

اسد: قصدك ايه؟

ناصر: مش  قصدي حاجه خلاص همه العسل دة هيقعد معانا كل يوم يفطروا

اسد بغضب: وشه احمر ورد قاله العسل دة مراتي واختها ولم نفسك احسن لك

زين: .ويا ريت يا حبيبي تشلهم من تفكيرك

الجد: ناصر كل فطار وتعالى

ناصر:حاضر

اسد: زين تعالى هقلك وراحو الجنينة

اسد: هنعمل ايه في أبوك ومش هينفع نسيب حياه ونور هنا لوحدهم انت عارف أبوك.

زين:أيه رأيك  ييجوا معانا الشركة

اسد: هييجوا معانا كل يوم ؟

زين: أنا مش عارف بس هنعمل أيه مفيش حل ألا دة.

اسد: خلاص ماشي عندك يلا نروح الشركة

عند الجد وناصر

ناصر: نعم يا بابا

الجد: خليك ابعد عن حياه ونور علشان متندمشي ذي اللي حصل من ١٢ سنه متخلهوش يتكرر تاني لما طلعت على مرات اخوك وخليتها هربت  وخدت ولادها ومشيت ومنعرفشي عنها حاجة لحد دلوقتي.

ناصر: متقلقش ومتخافشي يا بابا

عند امجد ونهى

امجد: أيه الأخبار؟

نهى: عندي أجمل اخبار

امجد: قولي

نهى: اسد واثق في نفسه اوي بس لو ثقته نزلت هينزل الأرض

امجد: قولي كل حاجة تعرفيها

نهى:عندي الاوراق الخاصه بكدة وبعتهالك على موبايلك وشوفها

امجد: تمام ولو فيه جديد عرفيني

نهى: ماشى بس بشرط أسد ميحصلشي له حاجة اصل اقتلك

امجد: أنا مش عايز أسد أنا عايز مراته حياه

عند حياه واسد

زين: انتو لسه قعدين بتفطروا

اسد: هههه عندك حق قومى يا حياه كفاية كدة مش هعرف أشيلك

حياه: زعلت انا وحشه وهتتجوز عليا

اسد: هههه لا يا قلبي مقدرش أصلاً اتجوز عليكى دة انتي روحي اللي غيرت حياتي

حياه: أنا بحبك يا أسد أوي

اسد: وأنا بعشقك يا حبيبتي

زين :أيه يا عم الرومانسى احنا لسة هنا وانتى يانور  عمالة تاكلي هتقعبرى وانتى قصيرة كدة

نور: اتكسفت وقالت له انا مش قصيرة انت اللي ذي البرج وطويل، دة أنا جميلة ومليون من يتمناني.

زين: نعم يا ختي هههه كام واحد يتمناكي؟؟؟

اسد : تعالي يا نور معايا الشركة انتي وحياه

اسد: نطلع نتغدا النهارده برة ونتفسح شويه

حياه ونور: فرحوا طبعا ومش مسدقين.

اسد وزين: يلا يا شوية عيال هههه

اسد وحياه مسكوا ايدين بعض وراحوا ركبوا عربيتهم لكن زين ونور ركبوا عربية تانية وكلهم وصلوا الشركة واتقابلوا هناك

باقي أجزاي رواية حياة الأسد:

 

التعليق

أقرأ ايضا
قراءة المزيد